zdrowotny.com.pl

zdrowotny – zdrowie, uroda, dziecko

kiedy najlepiej ćwiczyć
Zdrowie

Kiedy najlepiej ćwiczyć? Czy pora dnia ma znaczenie?

Regularna aktywność fizyczna wiąże się z ogromną ilością korzyści zdrowotnych. Od aspektów wizualnych, takich jak utrata tkanki tłuszczowej oraz budowa masy mięśniowej, po poprawę kondycji, pamięci, zdrowia układu sercowo-naczyniowego i wzmocnienia odporności. Zmniejsza również stres, poprawia sen oraz dodaje pewności siebie, a to wszystko przekłada się na dłuższe i lepsze życie.

Jak zacząć i ile czasu dziennie ćwiczyć?

Wszystkie początkujące osoby powinny przede wszystkim zacząć od bycia konsekwentnym. Tylko regularność zapewnia sukces w wypracowaniu nowego nawyku. Dopiero po pewnym czasie, należy zadbać o szczegóły związane z częstotliwością, intensywnością i czasem trwania treningu.

Każdy rodzaj ruchu jest dobry, niezależnie od tego, czy jest to spacer, taniec, czy crossfit. Najczęściej zaleca się, aby wykonywać aktywność fizyczną przez 150-300 minut tygodniowo o umiarkowanej intensywności lub 75-150 minut o dużej intensywności.

Kiedy najlepiej ćwiczyć? Rano czy wieczorem?

Napięty harmonogram i codzienne obowiązki zazwyczaj nie pozwalają na dowolność. Większość osób znajduje czas na trening jedynie przed lub po pracy, dlatego warto zwrócić uwagę na to, jak dana pora dnia wpływa na efektywność treningu.

Badania pokazują, że trenowanie przed południem, zazwyczaj wiąże się z największymi korzyściami w kontekście zdrowia i wydolności organizmu. Ćwiczenia na czczo bądź po zjedzeniu lekkiego śniadania, wpływają na szybsze spalanie tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak dlatego, ponieważ organizm czerpie energię z wcześniej zmagazynowanych węglowodanów lub tłuszczu. Eksperci twierdzą, że poranne ćwiczenia pomagają także w ograniczeniu apetytu w ciągu dnia.

Jednak naturalny rytm okołodobowy niektórych ludzi sprawia, że najefektywniejszy trening to ten wykonywany wieczorem. Dla nocnych marków ćwiczenia o późnej porze są równie skuteczne, co poranne treningi osób, które wstają o świcie. Mimo rozpowszechnianych informacji, aktywność fizyczna na dwie godziny przed snem nie powinna mieć żadnych negatywnych skutków. Warto pamiętać, że nawet po wieczornym treningu należy jeść, ponieważ odpowiednie żywienie jest kluczowe dla prawidłowej regeneracji.

Chociaż ćwiczenia wcześnie rano przynoszą wyraźne korzyści, najważniejszą rzeczą jest znalezienie własnego rytmu i dopasowanie aktywności do codziennego harmonogramu. Dużo ważniejszą kwestią niż pora dnia jest regularność i wyrabianie zdrowych nawyków, które korzystnie wpływają na zdrowie fizyczne i psychiczne.